2toDrive is donderdag ( 15/03/2018 ) definitief ingevoerd. Dat is maandagmorgen bekendgemaakt bij het CBR in Schelluinen, in het bijzijn van minister Cora van Nieuwenhuizen. 2toDrive werd in november tijdelijk stilgelegd. Het experiment was op dat moment officieel afgelopen, terwijl het nog niet in de wet was vastgelegd.
Ook werd maandag weer duidelijk dat steeds meer jongeren al op hun 17e achter het stuur zitten. In 2017 zijn er voor het eerst meer 17-jarigen geslaagd voor het eerste rijexamen dan 18-jarigen. In totaal slaagden in 2017 ruim 33.000 17-jarigen bij de eerste keer voor het rijexamen. Ze behaalden daarmee een beter resultaat dan de 18-jarigen.
‘Erg gemotiveerd’
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zette maandag bij een bezoek aan een examencentrum van het CBR in Schelluinen geslaagde 17-jarigen in het zonnetje. “De SWOV heeft in het verleden al laten zien dat het project iets oplevert voor de kwaliteit van het rijden”, aldus de bewindsvrouw. “Omdat jongeren langer met een begeleider rijden, beginnen ze wat relaxter aan hun periode als bestuurder en zitten ze met meer zelfvertrouwen achter het stuur. Het traject is ook mooi, geleidelijk opgebouwd over een aantal jaar.”
Dat het slagingspercentage onder 17-jarigen hoger ligt dan onder 18-jarigen, verbaast haar niets. “De 17-jarige kandidaten zijn erg gemotiveerd. Zij willen graag leren rijden.” Andere rijbewijscategorieën zijn volgens de minister niet in beeld voor het begeleid rijden-traject.
2toDrive
Sinds de start van 2toDrive hebben ruim 240.000 jongeren vervroegd hun B rijbewijs gehaald. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen doen en vanaf 16,5 jaar starten met praktijklessen. Als jongeren 17 worden, kunnen ze vervolgens het praktijkexamen voor het rijbewijs afleggen en nadat ze zijn geslaagd tot hun 18e verjaardag onder begeleiding de weg op.
Positief effect
Het begeleid rijden voor jongeren werd in 2011 als experiment gestart om de verkeersveiligheid te verbeteren. Jonge en beginnende bestuurders zijn vaker betrokken bij ongelukken omdat ze minder ervaring hebben. Uit ervaringen in het buitenland bleek dat jongeren minder ongevallen en overtredingen veroorzaken als ze eerst onder begeleiding van een coach ervaring opdoen.
Uit een evaluatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de resultaten met het experiment in Nederland bleek dat het rijden onder begeleiding een positief effect heeft. De jonge automobilisten nemen het begeleid rijden serieus, doen veel rijervaring op en leren op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan.
Bron: www.rijschoolpro.nl